Basisregistratie Voertuigen: succes in de ketens

10-04-12 |

Het kentekenregister van de RDW (voorheen de Rijksdienst voor het Wegverkeer) werkte goed. Zo goed, dat het in 2008 basisregistratie werd in het i-NUP. Nu wordt deze Basisregistratie Voertuigen (BRV) jaarlijks een half miljard keer geraadpleegd, door honderden partijen. Hele ketens werken met dezelfde, actuele gegevens. Dat levert enorme winsten op, aldus Martine van Heijnsbergen van de RDW. Waar zitten die precies?

‘Nou, ongeveer overal’, glimlacht RDW-beleidsadviseur Martine van Heijnsbergen. ‘In elk maatschappelijk en politiek vraagstuk waarin mobiliteit een rol speelt. Van fraudebestrijding en milieudelicten tot aan verkeersovertredingen en forensisch onderzoek. Overal waar voertuig- en bestuurdersgegevens nodig zijn. En die levert alléén de Basisregistratie Voertuigen (BRV). Schaduwbestanden zijn daarmee verleden tijd. Overheden maken gebruik van de BRV. Maar ook marktpartijen, zoals garages, verzekeraars en leasemaatschappijen.’

Veiligheid op de weg

Meer veiligheid op de weg. Dat is een heel directe winst van de BRV, aldus Van Heijnsbergen: ‘Terugroepacties bijvoorbeeld, zoals in 2011 met de Toyota Prius waarvan de stuurbekrachtiging niet goed zou werken. Dat soort acties verloopt prima. Met één druk op de knop zien wij om welke auto’s en eigenaren het gaat. Want de BRV bevat ruim honderd gegevens van alle Nederlandse voertuigen met kenteken. Bijvoorbeeld merk, kleur, aantal wielen, brandstofgebruik en keuringsgegevens. Daarnaast gegevens van de eigenaren. Want de BRV is gekoppeld aan de Gemeentelijke Basisadministratie Personen (GBA) en het Handelsregister (NHR).’

Winst in de ketens

Ook in ketenprocessen zit winst. Mooi voorbeeld is de wettelijk verplichte APK-keuring. ‘Alle eigenaren van voertuigen zonder geldige APK worden beboet,’ zegt Van Heijnsbergen beslist. ‘Dankzij de BRV. Het hele ketenproces is geautomatiseerd, er zitten geen handjes meer tussen. Elke eigenaar krijgt zes weken voor de keuring een brief van ons. Niet op tijd gekeurd? Dan volgt een boete van het Centraal Justitieel Incasso Bureau, onze ketenpartner. Daarmee dwingen we eigenaren op de verkeersveiligheid van hun voertuig te letten. Ook stiekem rijden op goedkoop gas wordt steeds moeilijker. Want voor ketenpartner De Belastingdienst controleren wij op verzoek of auto’s geregistreerd staan als gasauto of tóch als benzineauto – waarvoor een lager belastingtarief geldt. Bij fraude rollen er bij de Belastingdienst automatisch nieuwe aanslagen én een boete uit.’

Onderzoek en wetgeving

Ook voor justitie en politie vervult de BRV een sleutelrol. Van Heijnsbergen: ‘Neem die zwarte auto die op Koninginnedag 2009 inreed op die optocht. Binnen een paar minuten weet de politie alles over auto én bestuurder. Dankzij de BRV. Verder wordt hij ingezet bij allerlei wetgeving, zowel bij de ontwikkeling als de uitvoering. Dan moet je denken aan zaken als de kilometerheffing, roetfilters, het alcoholslot en zelfs de ‘hufterbox’ – de snelheidsbegrenzer voor notoire hardrijders. Allemaal zaken die de BRV direct raken.’

Kruisvlak markt en overheid

Het kentekenregister functioneert dus prima als basisregistratie. Van Heijnsbergen: ‘In overheidsland bezetten we een natuurlijke plek in mobiliteitsvraagstukken, en die wordt steeds breder. Daarnaast is en blijft de BRV toegankelijk voor publieke partners. Daarmee zitten wij op het kruisvlak tussen markt en overheid. Onze dienstverleningsambities zijn hoog, en daar wordt de BRV alleen maar beter van.’