Digitale dienstverlening bedrijven

vrouw achter computerMinder regeldruk voor bedrijven, een betere dienstverlening aan bedrijven en een kleinere, efficiëntere overheid: dat is waar de overheid voor staat.

Bedrijven ervaren de voordelen van de e-Overheid door het gebruik van een aantal basisvoorzieningen: betere service, betere dienstverlening, meer gemak, tegen lagere kosten.

Voorzieningen

De belangrijkste informatiebron voor ondernemers is de website van Antwoord voor bedrijven.

Antwoord voor bedrijven maakt de ondernemer wegwijs door de grote hoeveelheid informatie van de overheid. Binnen- en buitenlandse dienstverleners vinden informatie van de overheid over onder meer wet- en regelgeving, vergunningen en aanvraagprocedures. Daarnaast kunnen zij via dit elektronische kanaal met overheidsorganisaties procedures en formaliteiten afwikkelen, zoals het aanvragen en verkrijgen van vergunningen.

Bekijk de releasekalender van de Antwoord voor bedrijven-producten.

 

eHerkenning is een efficiënte én betrouwbare dienst die de digitale herkenning van zakelijke afnemers van overheidsdiensten regelt. Met eHerkenning is het eenvoudiger voor bedrijven en overheidsdienstverleners om elektronisch zaken met elkaar te regelen.

Bekijk de releasekalender van de eHerkenning-producten.

Nieuws

  • KING heeft voor gemeenten een handleiding ontwikkeld met tips over aanschaf, gebruik en beheer van eHerkenningsmiddelen.

    02-04-2014
  • Gemeenten die dit jaar aansluiten op eHerkenning kunnen tijdens het congres Work in Progress veel praktijkervaringen ophalen.

    05-03-2014
  • Digitaal zakendoen is allang geen stipje meer aan de horizon. Al over twee jaar geldt de Wet recht op elektronisch zakendoen, als het aan het Rijk ligt. Dan moeten gemeenten al hun zakelijke diensten en producten digitaal kunnen verstrekken. De gemeente Den Haag bereidt zich voor op deze ontwikkeling en aan ondernemerskant doet de Kamer van Koophandel hetzelfde. Beide organisaties zetten de Berichtenbox voor bedrijven in.

    29-01-2014
  • De gemeente Zoetermeer (ruim 123.000 inwoners) investeert veel in haar digitale dienstverlening. De NUP-bouwstenen vormen daarvoor het fundament, in het bijzonder het 14+netnummer, de Webrichtlijnen, DigiD, eHerkenning en de basisregistraties. Door de diverse bouwstenen gecombineerd toe te passen zijn de resultaten indrukwekkend. Annette de Croo, programmamanager Dienstverlening: "Vooral het eenvoudige werk is vervangen door slimme formulieren en het koppelen van bestanden. Je hoeft niet steeds meer te verifiëren of de burger ook werkelijk de persoon is die hij of zij zegt te zijn. Na de eerste afwachtende en zelfs sceptische reacties zie je nu vooral enthousiasme onder collega’s. Ik denk dat 90 procent van de medewerkers, waar we een deel van het werk gedigitaliseerd hebben, het nuttig en leuk vindt."

    16-01-2014