Als je een fysieke winkel of een ander soort bedrijf opent, dan weet je van tevoren wel dat de klanten niet vanzelf zullen komen. Je zal een budget vrij moeten maken voor marketing. Je doelgroep laten weten dat je bestaat, en hen verleiden om eens langs te komen. Simpelweg alleen de deuren openzetten zal niet genoeg zijn, adverteren en promoten zijn onmisbaar. Wat voor fysieke zaken geldt, geldt ook online. Alleen maar aanwezig zijn is niet (meer) voldoende, je zal er wat tijd en inspanning in moeten steken om ook daadwerkelijk bezoekers te trekken.

Zorgen dat zoekmachines je vinden

Open je de deuren van een nieuwe winkel, dan kun je niet verwachten dat mensen je als vanzelf weten te vinden. In een drukke winkelstraat kun je misschien een beetje meeliften op het toch al aanwezige publiek, maar zit je wat minder ‘in de loop’, dan zal je mensen toch eerst moeten laten weten dat je er bent voor ze de deur bij je plat komen lopen.

Wat in de ‘echte wereld’ geldt, geldt online ook. Open je een winkel, dan komen de klanten niet vanzelf. Verkoop je je assortiment ook via een grote ‘marktplaats’, een grote webwinkel waarin ook andere winkels hun spullen kunnen verkopen, dan komen de klanten deels vanzelf binnen. Maar ze naar je eigen site, je eigen winkel trekken, dat kost wat tijd, moeite en geld.

Het is vooral belangrijk dat je goed te vinden bent via zoekmachines, omdat vrijwel al je bezoekers in ieder geval hun eerste keer via deze weg bij je binnen zullen komen. Hiervoor is een goede inrichting van je website, waarbij je rekening hebt gehouden met SEO nodig. Linkbuilding kan je daarbij ook helpen, omdat zoekmachines je hierdoor relevanter gaan vinden en hoger in de resultaten zullen plaatsen. Toch is het bijna onmogelijk om echt veel bezoekers te trekken zonder een vorm van advertenties.

Adverteren kan op tal van manieren

Adverteren op internet kan op tal van manieren. Eentje die steeds belangrijker wordt, is adverteren via zoekmachines. Doe je dit goed, heb je verstand van SEA, dan komen je advertenties precies op de juiste momenten tevoorschijn. Run je een winkel in motoronderdelen, dan wil je niet dat mensen die zoeken naar kinderspeelgoed je advertentie te zien krijgen, die zullen toch niets bij je kopen. Door bij de juiste zoektermen te adverteren, heb je een veel grotere kans op de juiste bezoekers.

SEO en SEA zijn vrij lastige zaken, die aardig wat kennis en vaardigheden vereisen. Daarom kiezen steeds meer bedrijven ervoor om dit door een externe partij te laten verzorgen. Zo weten zij zeker dat dit in orde is, en zij snel de bezoekers virtueel welkom kunnen heten.

Share:

administrator