Inhoudsopgave
Slimme en unieke verpakkingen zorgen voor een betere klantbeleving. En laten we juist nu in een tijd leven waarin branding en klantbeleving steeds belangrijker worden. Een verpakking op maat is een slimme manier om je merk mee te onderscheiden. Een goed doordachte verpakking is meer dan alleen een tool om je product in te vervoeren of in de winkel in te plaatsen. Zie het als een stukje marketing. Inspiratie of een beetje overtuiging nodig? Hier zijn een paar merken die met hun verpakking op maat nét even anders zijn dan de rest.
Een verpakking die écht op maat is
Een paar jaar geleden ontstond er met de plotselinge explosieve groei in online bestellingen een probleem. Veel klanten vonden pakketten lastig te openen. Daarbij zorgde de hoeveelheid opvulmateriaal niet alleen voor veel (zwerf)afval, maar ook voor grote dozen die grotendeels gevuld waren met lucht. Daarom introduceerde Amazon haar ‘Frustration Free Packaging’ (FFP).
Een FFP verpakking is een verpakking op maat, gemaakt van recyclebaar karton en speciaal ontworpen om zonder mes of schaar geopend te worden. Dat scheelt niet alleen in transportkosten (kleinere verpakkingen nemen immers minder ruimte in), maar het maakt opvulmateriaal ook overbodig. Een hoop frustratie bij klanten werd met de komst van FFP verpakkingen in één klap weggenomen.
Een verpakking op maat uit eigen land
Wie aan soep denkt, denkt aan Unox. En tegenwoordig vinden we het heel normaal dat soep zowel in blik als in stazak te verkrijgen is. Maar wist je dat het niet eens zo lang geleden is dat Unox soep op deze wijze aan ons land introduceerde? Het idee is afkomstig van de hittebestendige zakken die al langere tijd in het leger werden gebruikt om kant-en-klaar eten goed in te houden. Unox wist nieuwe productietechnieken te creëren en daarmee de ideale verpakking op maat te maken. Er passen meer, en grotere, stukken vlees en groenten in, de soep hoeft minder lang verwarmd te worden, en het scheelt ook nog eens aan verpakkingsmateriaal. Tegenwoordig zijn dit soort verpakkingen niet meer weg te denken uit de schappen. Niet alleen soep, maar ook kant-en-klare maaltijden, sauzen en (bonen)schotels zijn tegenwoordig in stazakken te vinden.
En tot slot: dé verpakking op maat die iedereen herkent
Als we het hebben over unieke verpakkingen, dan kan dit product natuurlijk niet ontbreken. Want deze verpakking herkent iedereen. Wereldwijd, jong of oud, en al sinds 1979 qua ontwerp bijna onveranderd gebleven is… de Happy Meal!
Dit is een klassiek voorbeeld van een slimme verpakking die meer biedt dan alleen een ‘box’. McDonalds wist verpakkingen te vernieuwen door deze specifiek te richten aan kinderen, met een herkenbare vorm en vooral veel spelletjes, puzzels en raadsels. Nu, bijna 50 jaar later, ziet de Happy Meal er iets strakker en minimalistischer uit (en is ‘ie makkelijker te vouwen en te gebruiken), maar het idee is nog steeds hetzelfde. En hij is nog altijd even herkenbaar.
McDonalds wist met de verpakking op maat voor haar Happy Meals extra waarde te creëren door de verpakking onderdeel te maken van de ervaring. Kinderen kunnen de verpakking gebruiken om mee te spelen en als entertainment. Een Happy Meal is daarmee meer dan alleen een maaltijd. Zodoende versterkt McDonalds haar positie als speels en gezinsgericht merk.