Wanneer je aan het werk bent, dan kan het natuurlijk zo zijn dat je niet lekker met een collega op kunt schieten. Ook kan het zijn dat je je dan mateloos gaat irriteren aan diegene. Toch is het voor jezelf niet prettig om op de werkvloer irritaties te hebben. Daarom is het goed om deze uit de weg te gaan. Op die manier kun je een stuk prettiger werken en hoef je je niet druk te maken om je collega. Hieronder hebben we een paar tips die je helpen om de irritaties uit de weg te gaan, zodat je een stuk prettiger kunt werken.

Identificatie van gemeenschappelijke irritaties

Het kan ons allemaal wel gebeuren, irritaties op de werkvloer. Toch is het goed om eens te kijken wat die gezamenlijke irritaties kunnen zijn. Zo kan het zijn dat er deadlines te laat worden ingeleverd, dat er geen communicatie is door een bepaalde collega, zijn de verwachtingen onduidelijk, kun je totaal niet met een collega opschieten of is er gebrek aan respect op de werkvloer. Het is daarom goed om eens te kijken hoe je dit kunt verhelpen, om op die manier toch prettig samen te kunnen werken aan hetzelfde doel op werk.

Strategieën om irritaties te vermijden

Er zijn verschillende manieren om irritaties uit de weg te gaan. Op die manier wordt de werksfeer een stuk beter en kun je zonder zorgen aan de slag gaan. Hieronder hebben we de strategieën voor je op een rijtje gezet, zodat je het zelf niet meer hoeft uit te zoeken.

Verminderen van te late deadlines

Allereerst is het natuurlijk vervelend als iemand geen deadlines haalt. Daarom is het goed om je daarop eerst te gaan focussen. Zo kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van diverse tools om ervoor te zorgen dat de deadline wel haalbaar is. Ook is het geen probleem om een deadline aan te passen, zodat de deadline realistisch blijft en je dus met een voldaan gevoel je deadline kan halen. Verder is het ook verstandig om op diverse momenten een check-in te plannen. Op die manier weet je hoe het ervoor staat en wat er nog moet gebeuren.

Verbeteren van communicatie

Daarnaast kan het ook zo zijn dat je weinig communicatie hebt met je werknemers, waardoor je daar irritaties door krijgt. Daarom is het goed om duidelijke communicatie te hanteren. Zo kun je gebruikmaken van diverse communicatiekanalen, die je een handje kunnen helpen. Verder helpt het ook als je naar elkaar luistert en vragen stelt indien iets onduidelijk is. Op die manier blijft de communicatie goed en kun je weer op goede voet met elkaar verder.

Verduidelijken van verwachtingen

Als iemand niet doet wat er van diegene verwacht wordt, dan kan hier ook irritatie door ontstaan. Zo is het goed dat je een duidelijke takenlijst opstelt met diverse doelen. Op die manier schets je voor iedereen een duidelijk beeld met wat er verwacht wordt van diegene. Verder is het ook goed om regelmatig te bespreken wat er verwacht wordt. Op die manier kan daar geen miscommunicatie over ontstaan en kun je zonder problemen weer verder om alle deadlines te halen. Mocht iemand toch veel moeite hebben met het begrijpen van de verwachtingen, dan is het goed om degene van feedback te voorzien of begeleiding. Zo kun je prettiger samenwerken en krijg je minder snel last van irritatie.

irritatie

Beheren van conflicten

Mocht het toch zover komen dat er een conflict ontstaat tussen collega’s, dan is het verstandig om hier direct wat voor te ondernemen. Zo is het verstandig om direct in gesprek te gaan met de personen in kwestie. Ook is het goed om je medewerkers te leren hoe je een conflict uit de weg kunt gaan. Mocht het zo erg zijn dat je er zelf niet meer uitkomt, dan is er altijd nog de mogelijkheid om een derde partij in te schakelen om dit op te lossen. Op die manier zorg je ervoor dat er meteen actie wordt ondernomen als het gaat om een conflict tussen werknemers.

Respect voor elkaars ruimte en tijd

Als laatste is het goed om ervoor te zorgen dat er respect is op de werkvloer. Zo is het goed om elkaar de tijd en de ruimte te bieden die de ander nodig heeft. Op die manier laat je zien dat je respect hebt voor diegene en kun je een stuk sneller het werk weer oppakken samen. Verder is het ook goed om te beseffen dat iedereen een andere agenda heeft dan jij dat hebt. Op die manier is het al een stuk makkelijker om elkaar te accepteren en om door te gaan met het werk waar je mee bezig bent.

Veelgestelde vragen om irritaties op de werkvloer tegen te gaan

Hoe kan ik feedback geven zonder collega’s te kwetsen?

Gebruik de sandwichmethode: begin met iets positiefs, geef dan constructieve feedback, en eindig opnieuw positief. Zorg ervoor dat je feedback specifiek, objectief en gericht is op gedrag of resultaten, niet op de persoon zelf.

Wat moet ik doen als ik een deadline niet ga halen?

Communiceer zo snel mogelijk met je team of manager. Leg uit waarom de deadline niet haalbaar is, stel een nieuwe realistische deadline voor en bied eventueel oplossingen of alternatieven aan.

Hoe kan ik beter omgaan met een collega die altijd negatief is?

Probeer het gesprek te sturen naar constructieve onderwerpen of oplossingen in plaats van mee te gaan in negativiteit. Als het gedrag aanhoudt, overweeg dan om het bespreekbaar te maken met de collega of een leidinggevende.

Wat doe ik als ik te veel werk heb?

Wees proactief in het communiceren van je werkdruk met je leidinggevende. Wees specifiek over welke taken prioriteit hebben en vraag om hulp bij het herprioriteren of delegeren van minder urgente taken.

Hoe kan ik het beste omgaan met een conflict met een collega?

Probeer het conflict eerst onderling op te lossen door open en respectvol te communiceren. Luister naar de ander en probeer samen een oplossing te vinden. Als dit niet werkt, zoek dan hulp bij een leidinggevende of HR.

Hoe kan ik voorkomen dat ik afgeleid raak door collega’s?

Communiceer duidelijk wanneer je niet gestoord wilt worden, bijvoorbeeld door een ‘niet storen’-teken te gebruiken of vaste tijden af te spreken waarop je geconcentreerd wilt werken.

Hoe zorg ik ervoor dat ik bij blijf met mijn e-mails zonder dat het mijn hele dag in beslag neemt?

Stel vaste tijden in om je e-mails te checken en te beantwoorden, bijvoorbeeld aan het begin en eind van de werkdag. Gebruik filters en mappen om je inbox te organiseren.

Hoe kan ik assertiever zijn zonder agressief over te komen?

Wees duidelijk en direct in je communicatie, maar blijf respectvol en empathisch. Gebruik “ik”-boodschappen in plaats van “jij”-boodschappen om je gevoelens en behoeften uit te drukken zonder anderen de schuld te geven.

Hoe kan ik een goede werk-privébalans behouden?

Stel duidelijke grenzen en communiceer deze naar je team en leidinggevende. Leer nee te zeggen tegen taken die buiten je capaciteit of rol vallen en maak gebruik van flexibele werktijden indien mogelijk.

Wat moet ik doen als ik me niet gewaardeerd voel op mijn werk?

Vraag om een gesprek met je leidinggevende om je gevoelens te bespreken. Wees specifiek over situaties waarin je je niet gewaardeerd voelde en vraag om feedback. Bespreek ook hoe je graag erkenning zou willen zien.

Share:

editor