Voor veel mensen kan het erg fijn zijn om een to-do-lijstje te maken. Er zitten vele voordelen aan het hebben van een to-do-lijst. Zo heb je namelijk erg overzichtelijk wat je allemaal nog moet doen. Het kan soms best wel lastig zijn om een to-do-lijst te maken. Kan jij wel wat tips krijgen? En ben je benieuwd hoe je het beste een to-do-lijst kan maken? Lees dan vooral snel verder en ontdek de beste tips! 

1. Realistisch

Als je een to-do-lijstje gaat maken, is het erg belangrijk dat je ervoor zorgt dat die realistisch is en dat ook blijft. Het wordt niet aangeraden om er taken op te zetten, waarvan je eigenlijk al weet dat je dat niet lukt. Zo blijft die namelijk niet realistisch, maar ook zeker niet haalbaar. Het kan dan ook zijn dat jij je slecht gaat voelen, omdat je weer een taak niet hebt kunnen afvinken. Dit wil je natuurlijk helemaal niet hebben. Daarom is het ook erg belangrijk om realistisch te blijven en ook ervoor te zorgen dat je to-do-lijstje haalbaar is. 

Bij een to-do-lijstje kan je ook bepaalde tijden gaan inschatten voor bepaalde taken, die je wilt behalen. Zorg er dan ook voor dat die tijden logisch zijn en dat ook die haalbaar zijn. Je wilt namelijk niet dat je er te weinig tijd voor hebt ingepland. Dan kan je namelijk nog wel eens in de knoop komen met de andere taken.

2. Deadlines

Een tip die vaak wordt meegegeven als jij een to-do-lijstje gaat maken, is dat je altijd deadlines moet zetten. Het kan namelijk erg helpen als jij voor jezelf bepaalde deadlines zet. 

Als je namelijk deadlines zet voor je taken, kan je ook een beetje druk voelen om het af te maken. Hoe dichter je bij de deadline komt, hoe meer je bezig wilt gaan. Ook bij het zetten van een deadline is het belangrijk dat je realistisch blijft, maar ook ervoor zorgt dat die haalbaar is. 

Als je een deadline wilt zetten die ook haalbaar is, dan wordt het aanbevolen om goed na te denken over hoeveel tijd je nodig hebt. Heb je een best grote taak, reken er dan bijvoorbeeld een week voor. Als je een wat kleinere taak hebt, dan kan je dat ook wel op één dag doen. Het is belangrijk dat je ervoor zorgt dat het haalbaar is, want als je een grote taak wilt doen in twee dagen, dan kan dat best wel zorgen voor wat stress. Dit wil je natuurlijk niet. 

3. Taken opsplitsen

Vind je het best lastig om met een grote taak gelijk te beginnen? Dan kan het erg fijn zijn om die taak op te splitsen in een kleinere taak. Zo wordt het niet alleen maar makkelijker om er mee te beginnen, maar zo wordt het ook nog eens meer overzichtelijk.

Het kan namelijk erg helpen als jij je to-do-lijstje ook overzichtelijk maakt. Zo kan je goed zien wat je allemaal nog moet doen. Het kan erg fijn zijn om dit duidelijk te hebben. 

Moet je bijvoorbeeld voor werk een groot artikel schrijven, waar je ook veel research voor moet doen? Dan wordt het aangeraden om je taken op te splitsen. Dit kan je bijvoorbeeld als volgt doen: als eerste bedenk je een onderwerp voor het artikel, vervolgens doe je research naar het onderwerp, een opzet maken voor het artikel, daarna kan je beginnen met schrijven en uiteindelijk kan je het nog doorlezen. 

4. Vier succesvolle taken

Als jij na een hele tijd eindelijk een grote taak hebt afgerond, kan het best wel fijn zijn om dit te ‘vieren’. Je hoeft dan niet een heel feestje te houden of je werkplek te versieren, maar je kan jezelf wel belonen op een lekker broodje bijvoorbeeld. Het kan ook al een beloning zijn om een pauze te gaan nemen. Dit is vooral fijn als je al een lange tijd bezig bent met een taak.

Geef jezelf ook vooral een schouderklopje als iets is gelukt, want je mag echt wel trots op jezelf zijn als een taak je lukt. Door trots te zijn op jezelf, wil je ook graag weer doorwerken met de andere taken. 

Veelgestelde vragen:

Mag je trots op jezelf zijn na het afronden van een taak?

Zeker, jezelf belonen en trots zijn op jezelf is erg belangrijk. Op die manier wil je graag ook meer taken afronden.

Hoe zorg je voor overzichtelijkheid in je to-do-lijstje?

Als je graag wat meer overzicht wilt hebben in je takenlijstje, dan wordt het vaak aangeraden om je taken op te splitsen in kleinere taken.

Is het belangrijk dat je een realistische to-do-lijst maakt?

Zeker, het is erg belangrijk om dit te doen. Op die manier kan je er namelijk goed mee aan de slag.

Share:

editor